Skål ♥ Kippis ♥ Cheers....

...för sommarens alla trädgårds-projekt!

Här i J:town (Jakobstad) säger man att man far på "majlindo" på 1 maj (lindo=åker, äng), dvs man far på picknik. Då har man med sig mjöd eller saft och munkar, majvippor och kanske balonger. Mina barn ville inte ut på majlindo, de låg och såg varsin hyrfilm (vart är denna värld på väg:) istället gick jag och min gubbe. Med munkar, kaffe, mjöd och lite champange-left-overs från i går, drog vi i väg till majlindon tillsammans ner till vedlidret. Hur mysigt som helst att sitta och svärma i vårsolen!

Här ser vi alla årets projekt genom champange-bubblorna!!!


Skål, nu är snart sommaren här!
.
Och halleluja...min ena bondpion, Alba Plena har överlevt vintern, likaså alla rosorna, vilken dag!!!
tarhapioni

Vappu valborsmässoafton

10 kommentarer

Marina sa...

Den traditionen har jag aldrig hört om. Kul att lära sig något nytt varje dag. Kram!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Skål!
Det låter som en trevlig tradition! Har aldrig hört talas om den tidigare.

Ha en fortsatt fin helg!

Hjärtat Mitt sa...

Det är roligt med olika traditioner, tycker jag.
Märkte en del av det, när jag började min arbetskarriär på ett finskt/svenskt fritidshem. Det var jättekul med alla nya saker som man inte hade en aning om.

Det ser ut som om ni har jätteprojekt på gång. Spännande!

Kram Mari

Jillsan sa...

Majlindo har jag aldrig hört om tidigare men låter som något som jag skulle gilla, tror jag ska införa detta i Skåne!
Ha en go vecka och njut av våren!

Växthusmadam sa...

Skål själv, låter mysigt!
Växthusmadam

Ingela sa...

Utflykt och champagne, vilken utflykt! Snart är det varmare och helg, kanske härmar dig lite...

Ingela

Nicole sa...

Trevlig 1-maj tradition. Ja nog är det konstigt vilken dragningskraft TV:n har på ungarna. Vår 5-åring har otroligt svårt att slita sig från barnprogrammen också och ett av de första orden som lillebror lärde sig var "bompa" ;).
Ska följa med hur ditt ranunkelprojekt lyckas så kanske jag sår ranunkler nästa år...
Vet du om nån handelsträdgård i Jakobstadstrakten säljer Louise Bugnet-rosor förresten? Tycker de är så fina...

♥Min Eden♥ sa...

Åtminstone Blomqvist plantskola i Lepplax, (strax norrut från Jakobstad), säljer Louise Bugnet-rosorna. Jag var där senast i förrgår, när jag jagade ett äppelträd...men det börjar bli en bit ifrån där du bor kanske :)
Jag ska nog också ha den rosen!!

Tuvull sa...

Puh! Det var fasligt vad mycket jord du har där, fast det är som en tom målarduk....Alla möjligheter finns:) Lycka till (slit inte ut dig!) Kram!

Nicole sa...

Hej igen!
Tusen tack för tipset! Det kan nog hända att det blir en sväng till Jakobstad i sommar...
Nu lottar jag ut en trädgårdsskylt, så kika in igen om du hinner!